Massør Katharina Devik Soleus

Katharina Devik

Massasjeterapeut MNMF

Hvorfor ønsket du å bli massør og hva gjorde at du valgte yrket?

«Bakgrunnen for at jeg ønsket å bli massasjeterapeut var en kombinasjon av flere ting. Jeg utviklet en stor lidenskap for yoga og mindfullness. Samtidig ble jeg også veldig nysgjerrig på kroppens anatomi og fysiologi og fikk veldig lyst til å jobbe med mennesker og deres helse med en helhetlig tilnærming.

For noen år siden jobbet jeg som brukerstyrt personlig assistent for en kvinne med kroniske smerter som jeg begynte jeg å massere. Hun opplevde det som både smertelindrende og beroligende i sin situasjon. Det synes jeg var utrolig givende, jeg ble nysgjerrig på massasje som behandlingsform og bestemte meg derfor for å starte på studie for å bli massasjeterapeut». 

Hva er den vanligste grunnen klienter kommer for?

– «Det er mange klienter som kommer med plager knyttet til ensformig belastning (typiske for kontorarbeid) samt stressrelaterte muskelplager. Jeg behandler også mange gravide klienter med plager knyttet til økt muskelbelastning og endringene som skjer i kroppen underveis».

Hvorfor oppsøker folk deg/massasjeterapeut?

«Det er mange grunner til å oppsøke behandling av en massør, spesielt ved behandling av ulike plager knyttet til muskelsystemet, men også som forebyggende tiltak. Massasje er svært aktuelt ved muskulære overbelastninger og for psykisk velvære». 

Er det noen spesifikke problemstillinger som du er spesielt opptatt av?

«Jeg synes det er spennende å jobbe med mange ulike problemstillinger. For å nevne noen så finner jeg plager relatert til stress, spenningshodepine, svangerskap og generelt avspenning som veldig givende».   


Hos Katharina kan du blant annet bestille klassisk massasje, gravid- og barselsmassasje samt velværemassasje. Se behandlingsmeny og finn time her.

Hva er det aller beste med å jobbe som massasjeterapeut?

«Det som er skikkelig fint med å jobbe som massasjeterapeut er alle de fine møtene med mennesker. Det å kunne gi folk rom til dypere pust i et hektisk samfunn samt økt livskvalitet ved å fjerne eller lindre plager».

Hva gjør du for å holde deg i form i hverdagen?

– «Jeg gjør yoga og løper jevnlig, og ellers gjør jeg styrkeøvelser hjemme».

Mitt beste helsesitat og tips til deg som leser:

– «For meg ligger det utrolig mye i setningen «å puste ned i magen». Pusten er ofte undervurdert og vi har en tendens til å puste overfladisk i møte med mye å gjøre, overveldene følelser og så videre. Det å stoppe litt opp og ta noen rolige, dype pust ned i magen virker veldig positivt for muskulaturen. Det stimulerer i tillegg det parasympatiske (det beroligende) nervesystemet».

Velkommen til meg på Soleus!